Thursday, 4 May 2017

Valentina - darmowy program do konstrukcji wykrojów

Po latach szycia z wykrojów Burdy zaczynam dojrzewać powoli do robienia własnych. Zirytowała mnie "Burda dla dzieci", której mam kilka numerów, a mimo to nie udało mi się wyszperać w miarę normalnych spodni na gumce dla chudej sześciolatki. Wszystko albo niebotycznie szerokie, albo buggy (którego nie cierpię), albo inne dziwadło. Zamiast przerabiać, spróbuję uszyć na miarę.
Co prawda nie mam pojęcia o konstrukcji, ale wszystko jest dla ludzi, prawda? Zachęciła mnie książka Konstrukcja i modelowanie odzieży dziecięcej. Ćwiczenia do technologii dla ZSZ Haliny Cyrankiewicz, którą dostałam od Teściowej (za PRL szyjącej nie tyle z pasji, co życiowej konieczności).  Skoro jest to sztuka do opanowania przez uczniów zasadniczych szkół zawodowych, to i ja dam radę, co nie?
Jako że projekt wolałabym narysować na komputerze, zaczęłam szukać narzędzi, którymi poszłoby łatwiej niż uniwersalnym programem graficznym. I znalazłam takie cudo:
valentina-project.org
Wstępnie przetestowałam - fajne! Jest to mianowicie narzędzie przeznaczone właśnie do konstrukcji wykrojów. Wymiary można podawać "z ręki" lub z wcześniej przygotowanej tabeli zawierającej parametry osoby, dla której szyjemy (czyli wszelkie obwody, długości itp). Nie trzeba nic obliczać na karteczkach, np. jako szerokość wykroju można podać formułę typu obwod_talii/2 + 1cm i program automatycznie narysuje nam odcinek o odpowiedniej długości.
Efektem końcowym jest pdf, który możemy sobie wygenerować także w postaci podzielonej na kartki A4 do wydruku i sklejenia.
Sposób działania bardzo przejrzyście pokazuje videotutorial.



No comments:

Post a Comment